Ekonomi

Fitch, Airbus’u ’A-’den ’A’ya yükseltti, görünüm istikrarlı kaldı

Investing.com — Fitch Ratings, 23 Mayıs 2025 tarihinde bildirdiği üzere, Airbus SE’nin Uzun Vadeli İhraççı Temerrüt Notu’nu (IDR) ve kıdemli teminatsız borç notlarını ’A-’den ’A’ya yükseltmiştir. Uzun Vadeli IDR’nin görünümü istikrarlı kalmıştır. Kısa Vadeli IDR ise ’F1’ olarak teyit edilmiştir.

Yükseltme, Fitch’in Airbus’un kısa ve orta vadede faaliyet karlılığında ve serbest nakit akışı (FCF) üretiminde iyileşme beklentisine dayanmaktadır. Bu iyileşmenin, Airbus’un finansal profilini daha da güçlendirmesi bekleniyor. Şirketin güçlü iş profili de notu desteklemektedir.

Airbus’un IDR’si ve istikrarlı görünümü, belirli platformlardaki bazı yoğunlaşmalara rağmen, ticari havacılık, helikopterler ve belirli savunma sektörlerindeki lider pazar konumlarını vurgulamaktadır. Şirket, geniş bir coğrafi ve müşteri tabanından ve orta vadede iyi bir gelir görünürlüğü sağlayan önemli bir ticari uçak sipariş portföyünden faydalanmaktadır. Airbus’un sağlam sermaye yapısı ve tarihsel olarak önemli net nakit pozisyonu, grubun finansal esnekliğini daha da artırmaktadır.

Airbus, sektör genelindeki tedarik zinciri zorluklarına rağmen, Fitch tarafından tanımlanan EBITDA marjını 2023’teki %9,6’dan 2024’te %10,8’e yükselterek karlılıkta tutarlı bir iyileşme göstermiştir. Bu eğilimin, ticari uçak teslimatlarının ve kapasite kullanımının artmasıyla devam etmesi bekleniyor. Fitch’in tahmini, mevcut tedarik zinciri darboğazlarının 2026 yılına kadar kademeli olarak çözüleceği varsayımına dayanmaktadır ve yönetimin projeksiyonlarından daha yavaş bir uçak teslimat büyüme oranını öngörmektedir.

Airbus ayrıca 2024 yılında Fitch’in beklentilerini aşan sağlam bir FCF üretimi göstermiştir. Şirketin, yıllık 700 milyon Euro’nun üzerinde ek temettü dahil olmak üzere daha yüksek temettü ödemelerine rağmen pozitif FCF’yi sürdürmesi bekleniyor. Normalleştirilmiş yatırım harcamaları ve önemli işletme sermayesi dalgalanmaları olmadan, Fitch, Airbus’un FCF’sinin 2026’dan itibaren gelirlerin %3,5’inden fazla olmasını bekliyor.

Airbus, EBITDA kaldıracında kademeli bir iyileşme tahminiyle güçlü bir sermaye yapısını korumaktadır. Şirketin net kaldıracı, finansal istikrarı güçlendiren önemli bir net nakit pozisyonu ile tarihsel olarak desteklenmiştir. Bu sağlam sermaye yapısının, Airbus’un stratejik girişimlerini ve operasyonel dayanıklılığını desteklemeye devam etmesi bekleniyor.

Ticari uçaklara olan talep 2024 yılında güçlü kalmış, Airbus sipariş portföyünü geliştirmeye devam etmiştir. 1Ç25 sonunda sipariş portföyü 8.726 birime ulaşmıştır. Bu siparişler ağırlıklı olarak tek koridorlu A320 ve A220 modelleri içindir. Şirket, sipariş portföyü büyüklüğü ve 2025-2028 döneminde öngörülen teslimatlar açısından en yakın rakibi The Boeing Company’ye göre önemli bir avantaja sahiptir. İptal edilen siparişler son üç yılda tek haneli yüzdelerin altında kalmıştır. Airbus’un sipariş/teslimat oranı ise sürekli olarak 1x’in üzerindedir. Bu eğilimin kısa-orta vadede devam etmesi beklenmektedir.

Airbus’un 2025 yılında 2024’teki 766 birimden 790 birimin üzerine çıkarak teslimatlarında mütevazı artışlar göstermeye devam etmesi bekleniyor. Bu faktör, karlılık iyileştirmelerini sağlamak ve FCF üretimini artırmak için kilit öneme sahiptir. Airbus’un A320 ve A220 modellerinin teslimatların yaklaşık %80’ini oluşturmaya devam etmesi bekleniyor. Uçak teslimat hacminin 2026’da pandemi öncesi seviyelere dönmesi, 2026’da 860 birimi aşması ve 2027’de yaklaşık 950 birime ulaşması öngörülüyor.

Fitch, olası tarife artışlarının şirketin performansı üzerinde orta düzeyde bir etkisi olacağına inanıyor. Airbus’un maliyetleri üzerindeki etkiyi azaltabilmesi bekleniyor. Şirket, 2024 yılında gelirlerinin %24’ünün Kuzey Amerika bölgesinden elde edildiği iyi bir coğrafi çeşitlendirmeye sahiptir. Çeşitli satışları ve büyük sipariş defteri, şirketin teslimatları optimize etme yeteneğini desteklemelidir.

Airbus’un iş profili, özellikle büyük ticari uçak ve helikopter üretiminde yüksek giriş engelleriyle karakterize edilen ileri teknoloji sektöründeki baskın konumuyla çok güçlü kalmaya devam ediyor. Ayrıca coğrafya, müşteri tabanı ve ürün çeşitliliğinden de faydalanıyor. Airbus, ticari sektöre kıyasla daha öngörülebilir nakit akışına katkıda bulunan daha istikrarlı savunma pazarında (gelirin yaklaşık %25’i) önemli bir varlığa sahiptir.

Airbus, Boeing’e göre daha az çeşitli bir gelir karmasına sahiptir ve savunma ve hizmet gelirlerinin payı daha düşüktür. Bu durum, uzun süredir kurulu ve başarılı A320 ailesi programından elde edilen gelirde yüksek bir yoğunlaşmaya yol açmaktadır. Bu, üretim veya operasyonel sorunlar durumunda bir risk teşkil etmektedir. Ancak, programın uzun süredir kurulu başarısı ve operasyonel güvenilirliği nedeniyle bu durum not üzerinde bir kısıtlama olarak görülmemektedir.

Boeing (BBB-/Negatif) doğrudan bir rakiptir. Bununla birlikte, Boeing son yıllarda uygulama ve yönetim zorlukları yaşamış, bu da Airbus’a göre daha zayıf bir finansal profile yol açmıştır. Ayrıca, 2024 yılında 737MAX ile ilgili sorunlar Boeing’in teslimat kapasitesini ve nakit akışını etkilemiştir. Tarihsel olarak, Boeing’in FCF üretimi Airbus’tan daha güçlü olmuştur ve bunun 2026’dan itibaren iyileşmesi öngörülmektedir. Airbus’un sermaye yapısı çok daha güçlüdür. Boeing’in EBITDA kaldıracının ise 2025 sonuna kadar 10x’in üzerinde olması tahmin edilmektedir.

Boeing’in iş profili, daha çeşitli bir gelir karması ve savunma ve hizmet gelirlerinin daha yüksek payı nedeniyle Airbus’unkinden biraz daha güçlüdür. Buna rağmen, şirketler büyüklük, pazar konumu, coğrafi ve müşteri çeşitliliği açısından eşit derecede güçlüdür. Airbus, pandemiden Boeing’in daha fazla maruz kaldığı geniş gövdeli segmente göre daha hızlı toparlanmakta olan ticari tek koridorlu uçak segmentinde daha güçlü bir varlığa sahiptir.

Fitch’in Airbus için temel varsayımları arasında, 2025 için teslimatların yaklaşık %3 oranında mütevazı bir artış göstermesi, 2026-2027’de yıllık yaklaşık %9 oranında iyileşmesi (öncelikle tek koridorlu uçaklarda), toplam uçak teslimatlarının 2026’da 2019 seviyelerine dönmesi ve EBITDA marjının daha yüksek teslimatlar nedeniyle 2028’de yaklaşık %12,5’e kademeli olarak iyileşmesi yer alıyor. İşletme sermayesi-nakit akışlarında önemli bir dalgalanma beklenmemektedir. Yeni siparişler için müşterilerden alınan avans ödemelerinin büyük ölçüde istikrarlı kalması bekleniyor. Yatırım harcamalarının 2025’te yıllık yaklaşık 3,7 milyar Euro olması, 2027-2028’de ise yaklaşık 3,6 milyar Euro’ya hafifçe düşmesi bekleniyor. Temettü ödemelerinin, 790 milyon Euro’luk ek temettülerle birlikte net gelirin yaklaşık %35’inde kalması bekleniyor. 2025-2028 döneminde yıllık 130-150 milyon Euro’luk küçük tamamlayıcı satın almalar beklenmektedir.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu